تبلیغات
انصار الصلاة
انصار الصلاة

انصار الصلاة شما را به یاری فرامی خواند


اخلاص

بسم الله الرحمن الرحیم

اخلاص:

می خواهیم کمی در رابطه با اخلاص سخن گوییم.
اما ابتدا بهتر است معنی اخلاص و کلمه متضاد آن را بدانیم و بشناسیم.
اخلاص یعنی به حساب خدا واریز کردن و برداشت نکردن در دنیا.
نکته مقابل اخلاص ریا می باشد و ریا یعنی به حساب غیر خدا واریز نمودن و در دنیا مصرف کردن.
حال این اخلاص از فراز ایاک نعبد نتیجه می شود. اخلاص درس اخلاقی و عرفانی است که در قسمت ایاک نعبد تدریس می شود.
نماز نوری است كه در هر كجا وارد شود، ظلمت گناه از آنجا بیرون می رود و هركس اهل نماز شد با سرایت نور نماز در وجود او دیگر اهل گناه نمی باشد.
اکنون گریزی بر مطالب قبلی می زنیم.
اگر به خاطر مبارکتان باشد سوالی در گذشته مطرح شد و آن این بود که چه رابطه ای بین نماز و انسان است که اگر نماز قبول شد دیگر اعمال انسان نیز قبول می شود و الا بالعکس می شود؟
ما در سخن گفتن با خدا می گوییم ایاک نعبد یعنی فقط تو را عبادت می کنیم.
و عبادت به تعبیری یعنی گوش به حرف خدا کردن.
گاهی انسان خدا را عبادت می کند و گاهی بنده خدا را ... باید دید که گوش به حرف چه کسی می کند اگر گوش به حرف رفیقی کرد که انسان مثبتی نیست او را بندگی کرده و بنده اوست.
حال در ایاک نعبد هم همین مطرح است که می گوییم فقط تو و بس.
تا کنون می گفتیم که حرف زدن کافی نیست بلکه باید عمل کرد. اما اکنون نکته دیگری را نیز به آن اضافه می کنیم و آن اینکه صرف عمل کردن کافی نیست بلکه باید دید که به چه نیتی انجام می دهیم.
طی نماز در دو جا اشاره به اخلاص دارد :
1. در تکبره الاحرام نماز با گفتن الله و اکبر و بردن دستها تا کنار گوشها که این معنا را می رساند که خدایا غیر تو را در پشت سر ریختم و اکنون تویی که در مقابلم ایستاده ای.(شرح آن در قسمت امید نا امیدان آورده شد.)
2. در ایاک نعبد
خوب! گفتیم در اخلاص و در یک عمل و عبادت مخلصانه غیر خدا(ریا) وجود ندارد.
دین یعنی اول خود را کنار گذاشتن. اول خود را فراوش کردن.
من, سلیقه من, دیدگاه من, نظر من, عقیده من, ... این من من کردنها در جامعه خسارت ببار می آورد.
دائم نگوییم من. من شیطان است. باید دید خدا چه می گوید.
دین یعنی خدا را دیدن و خود را ندیدن. خدا را دیدن و دیگری را ندیدن(در باب عمل)
گویا در باب عمل در روی زمین یکی انسان است و یکی هم ذات اقدس الهی و بس.
اخلاص یعنی فقط و فقط برای خدا و بخاطر خدا کاری را انجام دادن. اخلاص یعنی عملکردی که در آن غیر خدا حضور ندارد و آیینه عمل کاملا شفاف است.
ولی ریا یعنی در عمل انسان غیر خدا حضور دارد. چه بسا خدا باشد ولی غیر خدا هم حضور دارد.
اما تنها عملی که در دادگاه الهی مورد قبول است عمل خالصانه است.
به علت اینکه از طولانی شدن بحث جلوگیری کنم تا در خور حوصله بزرگواران نیز باشد مابقی بحث اخلاص را در یادداشت بعدی به نظر شما عزیزان می رسانم.
باالها!
توفیقی به ما عنایت کن که تنها برای تو و برای تو و برای تو انجام دهیم.
پروردگارم!
عنایتی فرما تا در اعمال و نیاتمان تنا تو باشی و و این اراده را به ما بده تا غیر تو را بیرون کنیم و در اعمال و نیاتمان شریک نکنیم.
آمین گویش شما باشید.
و به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
التماس دعا


دوشنبه 26 بهمن 1388 توسط حامد مصطفایی | نظرات ()




mortazavi.z@gmail.com

مسابقه اینترنتی نماز
انصار الصلاة شما را به یاری فرامی خواند
...و اقیموا الصلاه
نماز احتیاط
نیاز اساسی بشر امروز
دستوری برای نماز شب
چراغ های همیشه روشن
آثار و بركات نماز اول وقت در آیات و روایات
امید بخش ترین آیه
اولین نماز جمعه در اسلام
چرا هنگام نماز نشاط ندارم
توجه در نماز
نماز احتیاط
در چه مواردی میتوان نماز واجب را شکست
چیز هایی که در نماز مکروه است
ترجمه ی اذان واقامه
احکام مسجد
پوشانیدن بدن در نماز
احکام قبله
نماز غفیله
وقت نافله های یومیه
احکام نماز
احکام نماز میت
شرایط وضو
احکام نجاست
احکام تقلید
صحیفه ی سجادیه (متنی)
نهج البلاغه
مرثیه هایی درمورد ائمه
احکام خمس

به نظر شما مطالب این وبلاگ تا چه حد برای نماز ایجاد انگیزه می کند؟






بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
كل مطالب : عدد

RSS 2.0

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

ژ منبع : خدمات وبلاگ نویسان جوان          www.bahar-20.com رفتن به بالای صفحه