تبلیغات
انصار الصلاة
انصار الصلاة

انصار الصلاة شما را به یاری فرامی خواند


وجوب نماز

وجوب نماز 
 
قال الصادق - علیه السلام -:صلاة فریضة ، خیر من عشرین حجة ...؛
نماز واجب ، بهتر از بیست حج مستحبى است .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 339.بحارالانوار، ج 82، ص 227)

طلب عبادت

عن الحسن بن على - علیه السلام -:ان من طلب العبادة تزكى لها و اذا اضرت النوافل بالفریضة فارفضوها ؛
هركس طلب عبادت دارد، دل را براى آن پاك مى كند، و هرگاه نمازهاى مستحبى به نمازهاى واجب ضرر رسانید (باعث آسیب رسانى به یكى ازصفات و ابعاد نمازهاى واجب شد) نمازهاى مستحبى را ترك كنید.
(تحف العقول ، ص 267)

نمازهاى واجب یومیه

عن زرارة قال : سالت اباجعفر - علیه السلام -:عما فرض الله - عز و جل - من الصلاة ؟ فقال : خمس صلوات فى اللیل و النهار ؛
زراره مى گوید: از حضرت امام باقر (ع ) سؤ ال كردم كه خداوند عز و جل چه مقدار نماز را واجب كرد؟آن حضرت فرمودند: پنج نماز را واجب كرد.
(من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص 205)

اداى واجب ، موجب نجات

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:قال الله تعالى : «لاینجوا منى عبدى الا باداء ما افترضت علیه » ؛
خداوند فرموده است : «بنده ام از من نجات نمى یابد، مگر با اداى آن چه كه بر او واجب كرده ام ».
(محجة البیضاء، ج 1، ص 398)

سؤ ال از نمازهاى پنجگانه

قال الصادق - علیه السلام -:اذا لقیت الله بالصلوات الخمس المفروضات لم یسالك عما سوى ذلك ؛
هنگامى كه خداوند را با نماز پنجگانه واجب ملاقات كردى ، سؤ ال از شما نمى شود ؛ مگر از نمازهاى پنجگانه .
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 5)

افضل واجبات

قال الرضا - علیه السلام -:اعلم ان افضل الفرائض بعد معرفة الله - جل و عز - الصلوة الخمس ؛
بدان كه افضل واجبات بعد از معرفت خداى عز و جل نماز پنجگانه است .
(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 175)

تعداد ركعات نماز واجب

قال الرضا - علیه السلام -:ان الله - عز و جل - انما فرض على الناس فى الیوم و اللیلة سبع عشر ركعة ، من انى بها، لم یسئله الله - عز و جل - عما سواها ؛
همانا خداوند عز و جل در شبانه روز هفده ركعت نماز بر مردم واجب كرده است كسى كه آن را به جا آورد خداوند غیر از نماز از او سؤ ال نمى كند.
(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 176)

نخستین عمل واجب

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:اول ما افترض الله على امتى ، الصلوات الخمس ؛
اولین چیزى كه خداوند بر امت من واجب كرد، نمازهاى پنجگانه است .
(كنزالعمال ، ج 7، حدیث 18851)

وجوب نماز

قال الصادق - علیه السلام -:ان الله فرض الزكوة كما فرض الصلاة ؛
خدا زكات را واجب كرد، همان طور كه نماز را واجب كرد.
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 3)

علت وجوب نماز صبح

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:و اما صلاة الفجر فان الشمس اذا طلعت تطلع على قرن شیطان فامرنى ربى ان اصلى قبل طلوع الشمس صلاة الغداة و قبل ان یسجد لها الكافر لتسجد امتى الله - عز و جل - و سرعتها احب الى الله - عز و جل - و هى الصلاة التى تشهدها ملائكة اللیل و ملائكة النهار ؛
اما نماز صبح ، پس هنگامى كه آفتاب طلوع كرد، مثل اینكه بر شاخهاى شیطان طلوع مى كند.پروردگارم مرا امر نموده كه قبل از طلوع خورشید و قبل از آن كه كافر براى آفتاب سجده كند، نماز صبح بخوانم ؛ تا آن كه امتم براى خداوند سجده نمایند، و زود به جاى آوردن آن در پیشگاه خداوند محبوبتر است .این نمازى است كه ملائكه شب و روز شاهد آن مى باشند.
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 9)

علت وجوب نماز ظهر

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله - :ان الشمس عند الزوال لها حلقة تدخل فیها فاذا دخلت فیها زالت الشمس فیسبح كل شى ء دون العرش بحمد ربى جل جلاله و هى الساعة التى یصلى على فیها ربى جل جلاله ففرض الله على و على امتى فیها الصلاة و قال : اقم الصلاة لدلوك الشمس الى غسق اللیل و هى الساعة التى یؤ تى فیها بجهنم یوم القیامة فما من مؤ من یوافق تلك الساعة ان یكون ساجدا او راكعا او قائما الا حرم الله جسده على النار ؛
(عده اى از رسول خدا (ص ) علت نمازهاى پنجگانه را كه در پنج وقت از شبانه روز واجب شد، پرسیدند.حضرت فرمود: علت وجوب نماز ظهر از این قرار است :) همانا در هنگام زوال آفتاب ، همه چیز دراین عالم خلقت خداوند سبحان را تسبیح مى گویند و به حمد خدا مشغول مى شوند مگر عرش خدا، و دراین موقع خداوند بر من درود مى فرستد، در این ساعت خداوند نماز را بر من و امتم واجب ساخت كه در قرآن مجید آمده است ، نماز را وقت زوال آفتاب تا اول تاریكى شب به پا دار، و این ساعتى است كه جهنمیان را در قیامت به جهنم وارد مى كنند، پس در این ساعت هر مؤ منى در حال ركوع یا سجود یا قیام مشغول باشد خداوند سبحان جسدش را بر آتش جهنم حرام مى گرداند.
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 8)

علت وجوب نماز عصر

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:و اما صلاة العصر فهى الساعة التى اكل ادم فیها من الشجرة فاخرجه الله - عز و جل - من الجنة ، فامره الله ذریته بهذه الصلاة الى یوم القیامة و اختارها الله لامتى فهى من احب الصلوات الى الله - عز و جل - و اوصانى ان احفظها من بین الصلوات ؛
اما (علت وجوب ) نماز عصر، و آن در ساعتى است كه حضرت آدم از آن میوه كه از خوردن آن نهى شده بود، خورد و خداوند او را از بهشت خارج كرد.پس خداوند ذریه حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود، و خداوند سبحان این نماز عصر را براى امت من نیز اختیار نمود و این نماز از محبوبترین نمازها در نزد خداوند است و مرا سفارش نمود به حفظ بیشتر این نماز در بین نمازهاى یومیه .
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 8)

علت وجوب نماز مغرب

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:و اما صلاة المغرب ، فهى الساعة التى تاب الله - عز و جل - فیها على ادم و كان بین ما اكل من الشجره و بین ما تاب الله - عز و جل - علیه ثلاث ماة سنة من ایام الدنیا و فى ایام الاخرة یوم كالف سنة مما بین العصر الى العشاء و صلى ادم علیه السلام ثلاث ركعات ركعة لخطیئته و ركعة لخطیئة حوا و ركعة لتوبته ففرض الله - عز و جل - هذه الثلاث ركعات على امتى و هى الساعة التى یستجاب فیها الدعاء فوعدنى ربى - عز و جل - ان یستجیب لمن دعاه فیها و هى الصلاة التى امرنى ربى بها فى قوله تعالى : «فسبحان الله حین تمسون و حین تصبحون » ؛
(اما علت وجوب نماز مغرب ) و آن در ساعتى است كه خداوند سبحان توبه حضرت آدم را در آن ساعت قبول نمود، و پذیرفتن توبه آدم بعد از سیصد سال پس از خوردن حضرت آدم از آن میوه درخت كه نهى شده بود، طول كشید و در روزهاى آخر یك روز كه بین نماز عصر و عشاء مانند هزار سال بود و حضرت آدم سه ركعت نماز مغرب به جا آورد، ركعتى براى خطاى خویش و ركعتى براى خطاى همسرش حوا و ركعتى براى قبول توبه اش ، پس خداوند این سه ركعت را براى امتم واجب كرد.در هنگام مغرب دعاء مستجاب مى شود، پروردگارم به من وعده داده كه دعاى مؤ منین را در این وقت مستجاب نماید و این همان نمازى است كه خداوند در قرآن مرا به آن امر نموده و فرمود خدا را هنگام شام و صبحگاه در نماز مغرب و صبح تسبیح و ستایش گویید.
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 8)

علت وجوب نماز عشاء

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:و اما صلاة العشاء الاخرة ، فان للقبر ظلمة و لیوم القیامة ظلمة امرنى ربى - عز و جل - و امتى بهذه الصلاة لتنور القبر و لیعطینى و امتى النور على الصراط و ما من قدم مشت الى صلاة العتمة الا حرم الله - عز و جل - جسدها على النار و هى الصلاة التى اختارها الله تقدس ذكره للمرسلین قبلى ؛
اما نماز عشاء، پس همانا در قبر و در روز قیامت تاریكى همه جا را فرا گرفته است ؛ لذا پروردگارم به من و امتم به نماز عشاء امر فرمود، براى نورانیت قبر وروشن ساختن آن ، و این كه به من و به امتم نورى روى صراط عطا فرماید، و هر كس قدمى در راه نماز عشاء بردارد، خداوند بدنش را از آتش جهنم حرام مى گرداند و این نمازى است كه پروردگار آن را براى مرسلین و انبیاى قبل از من اختیار نمود.

دوشنبه 26 بهمن 1388 توسط حامد مصطفایی | نظرات ()




mortazavi.z@gmail.com

مسابقه اینترنتی نماز
انصار الصلاة شما را به یاری فرامی خواند
...و اقیموا الصلاه
نماز احتیاط
نیاز اساسی بشر امروز
دستوری برای نماز شب
چراغ های همیشه روشن
آثار و بركات نماز اول وقت در آیات و روایات
امید بخش ترین آیه
اولین نماز جمعه در اسلام
چرا هنگام نماز نشاط ندارم
توجه در نماز
نماز احتیاط
در چه مواردی میتوان نماز واجب را شکست
چیز هایی که در نماز مکروه است
ترجمه ی اذان واقامه
احکام مسجد
پوشانیدن بدن در نماز
احکام قبله
نماز غفیله
وقت نافله های یومیه
احکام نماز
احکام نماز میت
شرایط وضو
احکام نجاست
احکام تقلید
صحیفه ی سجادیه (متنی)
نهج البلاغه
مرثیه هایی درمورد ائمه
احکام خمس

به نظر شما مطالب این وبلاگ تا چه حد برای نماز ایجاد انگیزه می کند؟






بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
كل مطالب : عدد

RSS 2.0

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

ژ منبع : خدمات وبلاگ نویسان جوان          www.bahar-20.com رفتن به بالای صفحه