تبلیغات
انصار الصلاة
انصار الصلاة

انصار الصلاة شما را به یاری فرامی خواند


نماز و عدالت اجتماعی

 
 
قل امر ربّی بالقسط و اقیموا وجوهكم عند كلّ مسجد و ادعوه مخلصین له الدّین كما بدأكم تعودون.
بگو ای رسول ما پروردگار من شما را به عدل و درستی امر كرده و نیز فرموده كه در هر عبادت روی به حضرت او آرید و خدا را از سر اخلاص بخوانید كه چنانچه شما را در اول بیافرید دیگر بار به سویش باز آیید. «اعراف ، 29»
در این آیه به اصول دستورات پروردگار در زمینه‌ وظایف عملی در یك جمله كوتاه اشاره شده و سپس اصول عقاید دینی یعنی مبدأ و معاد را به طور فشرده بیان می‌كند نخست می گوید:(ای پیامبر به آنان بگو پروردگار من به عدالت دستور داده است) (قل امر ربی بالقسط). و می‌دانیم عدالت مفهوم وسیعی دارد كه همه‌ اعمال نیك را دربر می‌گیرد زیرا حقیقت عدالت آن است كه هر چیز را در مورد خود به كار برند و به جای خود نهند.
گرچه میان عدالت و قسط تفاوتی وجود دارد‌ (عدالت) به این گفته می‌شود كه انسان حق هر كس را بپردازد و نقطه‌ مقابلش آن است كه ظلم و ستم كند و حقوق افراد را از آنها دریغ دارد ولی (قسط) مفهومش آن است كه حق كسی را به دیگری ندهد و به تعبیر دیگر تبعیض روا ندارد و نقطه‌ مقابلش آن است كه حق كسی را به دیگری دهد.
ولی مفهوم وسیع این دو كلمه مخصوصاً به هنگامی كه جدا از یكدیگر استعمال می‌شوند تقریباً مساوی است و به معنی رعایت اعتدال در همه چیز و همه كار و هر چیز را به جای خویش قرار دادن می‌باشد. سپس دستور به یكتاپرستی و مبارزه‌ با هر گونه شرك داده می‌فرماید:توجّه قلب خویش را در هر عبادتی به او كنید و از ذات پاك او به سوی دیگر منحرف نشوید (و اقیموا وجوهكم عند كل مسجد) او را بخوانید و دین و آیین خود را خالص و مخصوص او قرار دهید (و ادعوه مخلصین له الدین) پس از تحكیم پایه‌ توحید توجّه به مسأله‌ معاد و رستاخیز كرده می‌گوید: همان گونه كه شما را در آغاز آفرید دگربار در قیامت باز می‌گردید (كما بدأكم تعودون)
مفسران در تفسیر آیه‌ (اقیموا وجوهكم عند كل مسجد) تفسیرهای گوناگونی ذكر كرده‌اند. گاهی گفته‌اند منظور از آنان توجّه به قبله به هنگام نماز است و گاهی گفته‌اند منظور شركت در مساجد به هنگام نمازهای روزانه است و گاهی نیز احتمال داده‌اند كه هدف از آن حضور قلب و نیّت خالص به هنگام عبادت می‌باشد.
این جمله به حسب ظاهر معطوف است به چیزی كه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ باید به مردم برساند برای این كه جمله: پروردگار من امر به میانه‌روی كرده در حقیقت به منزله این است كه بفرماید: میانه‌رو باشید و بنابراین تقدیر این در جمله چنین است باید میانه‌رو باشید و روی خود را متوجّه هر مسجد كنید.
وجه هر چیز آن قسمتی است كه با آن با چیزهای دیگر روبرو می‌شود، و اقامه وجه در هنگام عبادت در یك انسان كامل عبارت از این است كه خود را طوری سازد و آن چنان حواس خود را تمركز دهد كه امر به عبادت قائم به او شود و او بتواند آن امر را به طور كامل و شایسته و بدون هیچ نقصی امتثال كند.
ـ پس برگشت اقامه وجه در هنگام عبادت به این است كه انسان در این موقع دلش چنان مشغول خدا باشد كه از هر چیز دیگری منقطع شود.
بنابراین جمله (و اقیموا وجوهكم عند كلّ مسجد) به ضمیمه (و ادعو مخلصین له الدّین) این معنا را افاده می‌كند كه بر هر عابد واجب است در عبادت خود توجّه را از غیر عبادت و در بندگی برای خدا توجّه را از غیر خدا منقطع سازد، یكی از چیزهایی كه غیر خداست همان عبادت اوست، پس عابد نباید به عبادت خود توجّه كند زیرا عبادت توجّه است نه متوجّه الیه، و توجّه به عبادت معنای عبادت و توجّه به خدا بودن آن را از بین می‌برد.

دوشنبه 3 اسفند 1388 توسط حامد مصطفایی | نظرات ()




mortazavi.z@gmail.com

مسابقه اینترنتی نماز
انصار الصلاة شما را به یاری فرامی خواند
...و اقیموا الصلاه
نماز احتیاط
نیاز اساسی بشر امروز
دستوری برای نماز شب
چراغ های همیشه روشن
آثار و بركات نماز اول وقت در آیات و روایات
امید بخش ترین آیه
اولین نماز جمعه در اسلام
چرا هنگام نماز نشاط ندارم
توجه در نماز
نماز احتیاط
در چه مواردی میتوان نماز واجب را شکست
چیز هایی که در نماز مکروه است
ترجمه ی اذان واقامه
احکام مسجد
پوشانیدن بدن در نماز
احکام قبله
نماز غفیله
وقت نافله های یومیه
احکام نماز
احکام نماز میت
شرایط وضو
احکام نجاست
احکام تقلید
صحیفه ی سجادیه (متنی)
نهج البلاغه
مرثیه هایی درمورد ائمه
احکام خمس

به نظر شما مطالب این وبلاگ تا چه حد برای نماز ایجاد انگیزه می کند؟






بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
كل مطالب : عدد

RSS 2.0

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

ژ منبع : خدمات وبلاگ نویسان جوان          www.bahar-20.com رفتن به بالای صفحه