تبلیغات
انصار الصلاة
انصار الصلاة

انصار الصلاة شما را به یاری فرامی خواند


احکام تقلید

 عقیده مسلمان به اصول دین باید از روى دلیل باشد، ولى در احكام غیر ضرورى دین باید یا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روى دلیل به دست آورد،یا از مجتهد تقلید كند، یعنى به دستور او رفتار نماید، یا از راه احتیاط طورى به وظیفه خود عمل نماید كه یقین كند تكلیف خود را انجام داده است، مثلا اگر عده‏اى از مجتهدین عملى را حرام مى‏دانند و عده دیگر مى‏گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد، و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى مستحب مى‏دانند آن را بجا آورد. پس كسانى كه مجتهد نیستند و نمى‏توانند به احتیاط عمل كنند واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

٢ تقلید در احكام عمل كردن به دستور مجتهد است. و از مجتهدى باید تقلید كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و حلال زاده و زنده و عادل باشد. و نیز بنابر احتیاط واجب باید از مجتهدى تقلید كرد كه حریص به دنیا نباشد و از مجتهدین دیگر اعلم باشد، یعنى در فهمیدن حكم خدا از تمام مجتهدین زمان خود استادتر باشد.

٣ مجتهد و اعلم را از سه راه مى‏توان شناخت: اول: آنكه خود انسان یقین كند، مثل آنكه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. دوم: آنكه دو نفر عالم عادل كه مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن كسى را تصدیق كنند، به شرط آنكه دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. سوم: آنكه عده‏اى از اهل علم كه مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا مى‏شود، مجتهد بودن و یا اعلم بودن كسى را تصدیق كنند.

٤ اگر شناختن اعلم مشكل باشد به احتیاط واجب باید از كسى تقلید كند كه گمان به اعلم بودن او دارد، بلكه اگر احتمال ضعیفى هم بدهد كه كسى اعلم است‏و بداند دیگرى از او اعلم نیست به احتیاط واجب باید از او تقلید نماید. و اگرچند نفر در نظر او اعلم از دیگران و با یكدیگر مساوى باشند باید از یكى ازآنان تقلید نماید.

٥ به دست آوردن فتوى یعنى دستور مجتهد چهار راه دارد: اول: شنیدن از خود مجتهد. دوم: شنیدن از دو نفر عادل كه فتواى مجتهد را نقل كنند. سوم: شنیدن از كسى كه مورد اطمینان و راستگوست. چهارم: دیدن در رساله مجتهد در صورتى كه انسان به درستى آن رساله اطمینان داشته باشد.

٦ تا انسان یقین نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است، مى‏تواند به آنچه در رساله نوشته شده عمل نماید و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده، جستجو لازم نیست.

٧ اگر مجتهد اعلم در مساله‏اى فتوى دهد، مقلد آن مجتهد یعنى كسى كه از او تقلید مى‏كند نمى‏تواند در آن مساله به فتواى مجتهد دیگر عمل كند، ولى اگر فتوى ندهد و بفرماید احتیاط آن است كه فلان طور عمل شود مثلا بفرماید احتیاط آن است كه در ركعت‏سوم و چهارم نماز، سه مرتبه تسبیحات اربعه یعنى "سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر" بگویند، مقلد باید یا به این احتیاط كه احتیاط واجبش مى‏گویند عمل كند و سه مرتبه بگوید یا بنابر احتیاط واجب به فتواى مجتهدى كه علم او از مجتهد اعلم كمتر و از مجتهدهاى دیگر بیشتر است،عمل نماید، پس اگر او یك مرتبه گفتن را كافى بداند، مى‏تواند یك مرتبه بگوید. و همچنین است اگر مجتهد اعلم بفرماید مساله محل تامل یا محل اشكال است.

٨ اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مساله فتوا داده احتیاط كند، مثلا بفرماید ظرف نجس را كه یك مرتبه در آب كر بشویند پاك مى‏شود، اگر چه احتیاط آن است كه سه مرتبه بشویند، مقلد او نمى‏تواند در آن مساله به فتواى مجتهد دیگر رفتار كند، بلكه باید یا به فتوا عمل كند، یا به احتیاط بعد از فتوا كه آن را احتیاط مستحب مى‏گویند عمل نماید، مگر آن كه فتواى آن مجتهد نزدیكتر به احتیاط باشد.

٩ تقلید میت ابتداءا جایز نیست، ولى بقاى بر تقلید میت اشكال ندارد. و باید بقاى بر تقلید میت به فتواى مجتهد زنده باشد و كسى كه در بعضى‏از مسایل به فتواى مجتهدى عمل كرده، بعد از مردن آن مجتهد مى‏تواند در همه مسایل از او تقلید كند.

١٠ اگر در مساله‏اى به فتواى مجتهدى عمل كند و بعد از مردن او در همان مساله به فتواى مجتهد زنده رفتار نماید، دوباره نمى‏تواند آن را مطابق فتواى مجتهدى كه از دنیا رفته است انجام دهد، ولى اگر مجتهد زنده در مساله‏اى فتوى ندهد و احتیاط نماید و مقلد مدتى به آن احتیاط عمل كند، دوباره مى‏تواند به فتواى مجتهدى كه از دنیا رفته عمل نماید، مثلا اگر مجتهدى گفتن یك مرتبه "سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر" را در ركعت‏سوم و چهارم نماز،كافى بداند و مقلد مدتى به این دستور عمل نماید و یك مرتبه بگوید، چنانچه آن مجتهد از دنیا برود و مجتهد زنده احتیاط واجب را در سه مرتبه گفتن بداند و مقلد مدتى به این احتیاط عمل كند و سه مرتبه بگوید، دوباره مى‏تواند به فتواى مجتهدى كه از دنیا رفته برگردد و یك مرتبه بگوید.

١١ مسائلى را كه انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.

١٢ اگر براى انسان مساله‏اى پیش آید كه حكم آن را نمى‏داند، مى‏تواند صبر كند تا فتواى مجتهد اعلم را به دست آورد یا اگر احتیاط ممكن است به احتیاط عمل نماید، بلكه اگر احتیاط ممكن نباشد چنانچه از انجام عمل، محذورى لازم نیاید، مى‏تواند عمل را به جا آورد. پس اگر معلوم شد كه مخالف واقع یا گفتار مجتهد بوده دوباره باید انجام دهد.

١٣ اگر كسى فتواى مجتهدى را به دیگرى بگوید، چنانچه فتواى آن مجتهد عوض شود،لازم نیست به او خبر دهد كه فتوى عوض شده، ولى اگر بعد از گفتن فتوى بفهمد اشتباه كرده، در صورتى كه ممكن باشد، باید اشتباه را برطرف كند.

١٤ اگر مكلف مدتى اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد در صورتى اعمال او صحیح است كه بفهمد به وظیفه واقعى خود رفتار كرده است‏یا عمل او با فتواى مجتهدى كه وظیفه‏اش تقلید از او بوده یا با فتواى مجتهدى كه فعلا بایداز او تقلید كند، مطابق باشد.


پنجشنبه 13 اسفند 1388 توسط علیرضا اکبری | نظرات ()




mortazavi.z@gmail.com

مسابقه اینترنتی نماز
انصار الصلاة شما را به یاری فرامی خواند
...و اقیموا الصلاه
نماز احتیاط
نیاز اساسی بشر امروز
دستوری برای نماز شب
چراغ های همیشه روشن
آثار و بركات نماز اول وقت در آیات و روایات
امید بخش ترین آیه
اولین نماز جمعه در اسلام
چرا هنگام نماز نشاط ندارم
توجه در نماز
نماز احتیاط
در چه مواردی میتوان نماز واجب را شکست
چیز هایی که در نماز مکروه است
ترجمه ی اذان واقامه
احکام مسجد
پوشانیدن بدن در نماز
احکام قبله
نماز غفیله
وقت نافله های یومیه
احکام نماز
احکام نماز میت
شرایط وضو
احکام نجاست
احکام تقلید
صحیفه ی سجادیه (متنی)
نهج البلاغه
مرثیه هایی درمورد ائمه
احکام خمس

به نظر شما مطالب این وبلاگ تا چه حد برای نماز ایجاد انگیزه می کند؟






بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
كل مطالب : عدد

RSS 2.0

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

ژ منبع : خدمات وبلاگ نویسان جوان          www.bahar-20.com رفتن به بالای صفحه